top of page

איך מתמודדים עם מחשבות טורדניות?

עודכן: 6 בפבר׳ 2023

הוא מגיע אלי כמו רבים אחרים ומסביר שהוא סובל מ'מחשבות טורדניות'. סביר להניח שקרא על כך באינטרנט, או פגש לראשונה בביטוי הזה כאשר נפגש עם פסיכיאטר, לאחר תקופה ארוכה של התמודדות יומיומית עם הבעיה.


אנשים רבים מוטרדים ממחשבות 'זרות', אשר לכאורה משתלטות להם על המוח ומציגות דברים מפחידים ומאיימים עד כדי שיתוק. חלק מן המחשבות האלה נושאות אופי מיני או אופי אלים במיוחד.


ערן, למשל, בחור עדין ומחושב, מוטרד מאד ממחשבות הנושאות אופי אלים כלפי ילדיו הקטנים. במחשבותיו הוא חווה מעין דחף לדקור אותם. ערן איננו מבין כלל מהיכן מגיעות המחשבות הללו. הוא אוהב את ילדיו אהבת נפש ואיננו נוהג באלימות כלל.


אדווה,למשל, מוטרדת מאד ממחשבות המבטאות דחף לחנוק את בעלה. אדווה אוהבת את בעלה ומתכננת לבלות איתו את כל חייה, אבל המחשבות האלה, שאיננה מבינה כלל את טבען 'משגעות' אותה לגמרי והיא כבר לא יודעת מה לעשות כדי להשתלט עליהן.


מהן מחשבות טורדניות וכיצד ניתן להיפטר מהן
מחשבות טורדניות


מדוע אנשים עם ערכים ומוסר תקין מתמודדים עם מחשבות קשות כאלה ומה ניתן לעשות עם זה?


ובכן, החדשות הטובות הן ש'מחשבות הן לא עובדות', יש פער גדול מאד בין מחשבה למעשה ואין כל חשש אמיתי שערן ידקור את ילדיו או אדווה תחנוק את בעלה. נהפוך הוא, אנשים הסובלים ממחשבות מסוג זה הנם על פי רוב אנשים ערכיים עם אכפתיות רבה, דאגה לזולת ומצפון מפותח מאד. עדיין המחשבות האלה מערערות אותם מאד וגורמות להם לסבל בל יתואר.


אחת מהנחות היסוד של ה- NLP אומרת כי 'לכל התנהגות יש כוונה חיובית עליונה'. הרעיון הוא שאנשים לא מתנהגים באופן סתמי. כל התנהגות, גם כזו שנראית מאד לא הולמת או פונקציונלית, עונה על צורך מסוים.


אתחיל בזה שאומר כי במובן מסוים 'המחשבות הטורדניות' הללו הן דווקא מחשבות מאד 'מקדמות' וכך אני מעדיפה לקרוא להן. בדיוק כמו שכאב פיזי בגוף, מתריע על בעיה ומחייב אותנו ללכת לבדיקה ולטיפול, כך גם הכאבים הרגשיים שלנו. כאב רגשי פולשני ואינטנסיבי מתריע על בעיה, על קושי גדול בחיים שדורש התייחסות. המערך הנפשי של האדם, אשר מצוי בסיטואציית חיים שאיננה מתאימה לו מתריע ואומר לו – 'משהו כאן מאד לא בסדר, הגיע הזמן לעשות שינוי!'.


במהלך הטיפול, בבירור פנימי מעמיק ניתן להגיע לשורש הבעיה. לעיתים קרובות, ההבנה כשלעצמה כבר מייצרת הקלה גדולה מאד. האדם מבין שהוא לא 'משוגע', שלמחשבות ה'טורדניות', לכאורה, יש כוונה מאד חיובית, הן באות כדי לעזור לו לחשב מסלול מחדש ולעלות על הדרך הנכונה והמתאימה לו ביותר לחיות את חייו.


ההבנה הזו מתחילה בהדרגה לחולל שינויים בהתנהגות ולאחר פרק זמן מסוים, האדם, לא רק נפטר מן המחשבות האלה, אלא גם זוכה בחיים חדשים.


קשה לדעת מראש מה הסיבה המדויקת למחשבות כאלה או אחרות, אבל בד"כ מחשבות בעלות אופי מסוים נובעות ממצבי חיים מסוימים. כך למשל, מחשבות בעלות אופי אלים מאד מבטאות זעם כבוש, תסכול גדול, שלא עובד כהלכה ולא נמצאה הדרך לפרוק אותו. זה עלול להופיע לאחר אירוע טראומטי המלווה בתחושה נוראית של חוסר או אונים , או כאשר אדם חווה את עצמו כ'קורבן' במערכת יחסים הרסנית.


הנפש, בחיפוש אחר מוצא, מעבירה את התסכול והזעם למחשבות אלימות של פגיעה באחרים כפורקן ולעיתים קרובות מדובר דווקא בחסרי ישע, מה שכמובן מגדיל את התסכול של אלו שסובלים מכך.


אם אתם או יקירכם סובלים מ'מחשבות טורדניות', אל תישארו לבד. אמנם לא מדובר בסכנת נפשות כמו שזה נראה, אבל זה שואב את כל שמחת החיים וגורם לסבל בל יתואר. פנו לטיפול ולמדו כיצד ניתן להסב את הסבל הזה ולהשתמש בו כמורה לחיים.

בא לך לקבל תכנים מעניינים נוספים מעולם האימון והטיפול ?


מלא/י כתובת מייל וקבל/י ישירות לתיבת הדואר שלך

  כל פוסט חדש שיפורסם ! 

המייל נשלח בהצלחה

bottom of page