top of page

איך מתמודדים עם חשיבת יתר? עשר עצות מועילות

רבים ממטופלי מתלוננים על חשיבת יתר. כאילו שיש להם מערכת מסועפת של רכבות בתוך הראש שדוהרות כל הזמן לכל הכיוונים ולא נותנות מנוח. מה היה...ולמה לא עשיתי כך או אחרת... ומה יהיה ומה אם... ואיך אתמודד עם... ועוד ועוד ועוד... והם מחפשים בסה"כ קצת שלווה, לעצור לרגע את כל המהומה הזאת שמתנהלת בתוך הראש ופשוט לנוח.

אז קודם כל חשוב לי לומר שמדובר בתופעה מאד מאד רווחת , שלא יצאתם מדעתכם ואתם עדיין נורמלים.

קצב החיים המהיר, הטכנולוגיה, התקשורת והרשתות החברתיות – כל אלה גורמים לבלבול ועומס רב על המערכת ועלינו מוטל התפקיד החשוב ללמוד לסנן רעשים ולמצוא את השקט שלנו.

ואיך לעזאזל עושים את זה?



להלן עשר עצות ודרכים שיש ביכולתם לעזור:

משתדלים לכבות או לפחות להפחית צריכה של טלוויזיה, ערוצי תעמולה ורשתות חברתיות - חשוב להבין שמאחורי כל ערוץ תקשורת יש אג'נדה ומטרה – יש מישהו שמחפש להרוויח משהו – רייטינג, כוח, הפצת דעות מסוימות וכו'. ובאשר לרשתות החברתיות – הרי ברור שהן לרוב מצג שווא של 'כמה כיף לי' ו'איך אני מבלה'. ואז אנחנו נכנסים לסרט של השוואות ואיך הם ככה ואני לא – כאמור מצג שווא מיותר.

מתחברים לעשייה מטיבה – עשייה היא כוח מאד גדול. כשאנחנו בתוך העשייה המחשבות ממוקדות ופועלות בקו אחד לעבר השגת המטרה. זוהי חשיבה בריאה וממוקדת. ומה אם קשה לנו לעשות בגלל 'חשיבת היתר'? פשוט מתחילים להתניע ומשם כבר הדברים יסתדרו מאליהם.

משקיעים בעצמנו – מספר דקות תרגול ביום של נשימה, הליכה, הרפיה או מדיטציה יכולים לעזור לנו לנקות את המחשבות ולעשות פלאים. רשת האינטרנט  מלאה בהדרכות קלות וידידותיות לצורך העניין. יש המון שיטות של נשימה משחררת, דמיון מודרך ומדיטציות והרבה מהן חינמיות. ממליצה לחפש את מה שנעים לכם ומדבר אליכם ולהקדיש לכך מספר דקות מדי יום. השינוי אולי לא יגיע מיד, אבל מי שיתמיד בכך בהחלט יראה תוצאות בטווח הקרוב.

כתיבה מארגנת – עודף המטלות והדברים שאנחנו צריכים לעשות עלול ליצור לחץ גדול. ניהול יומן מסודר ותכנון המטלות מראש מעוגנות בלוח זמנים יאפשר לכם ל'רוקן' את המחשבות ולעשות סדר בראש.

כתיבה משחררת – אחת מהדרכים להיפטר מהרעשים בראש היא פשוט לשחרר אותם בכתיבה אינטואיטיבית:  כתיבה מהירה של  כל המחשבות שעולות בראש ללא כל סינון או בקרה. אנחנו כותבים מתוך ידיעה שזה רק לעצמנו, שאיש לא יקרא את מה שכתבנו. לאחר הכתיבה אפשר לקרוע את הדף ולהמשיך בחיינו. הרעיון הוא שלאחר ש'שפכנו' את הכל על הנייר, משתרר  שקט בראש ואנחנו יכולים להתפנות לעיסוקינו. מי שמתעניין בכתיבה מסוג זה מוזמן לקרוא על ג'וליה קמרון , מחזאית תסריטאית וסופרת שפיתחה שיטה שלמה 'לניקוי ראש'  באמצעות כתיבה משחררת בשם 'דפי בוקר'.

שימוש בשיר אהוב או מנטרה לעצירת שטף המחשבות – לכל אחד מאיתנו יש שיר אהוב או משפט שהוא מאמין בו. כאשר המחשבות מתחילות ללכת לכיוון מטריד או מפחיד אפשר להתחיל לשיר את השיר או לשנן את המשפט המרגיע. זה טריק פשוט אבל מאד אפקטיבי, נסו אותו.

הימנעות מדחיינות – הידיעה שיש לנו דברים לעשות ואנחנו נמנעים מהם יוצרת עומס גדול מאד על המערכת. לעיתים קרובות המחיר של אי עשייה עולה עשרות מונים על עשייה, גם אם לא אופטימלית. נסו לפחות להתחיל במשימות ש'יושבות' עליכם. לעיתים קרובות אנחנו רואים 'צל הרים כהרים 'וכאשר מתחילים לעבוד על המשימה רואים ש'השד הוא לא כזה נורא' ואז אנחנו מצליחים לסיים את המשימה המלחיצה ולהרוויח קצת נחת.

הימנעו מפרפקציוניזם – הרצון להיות הכי טוב ולעשות הכל באופן מושלם מעמיס עלינו המון לחצים. צריך להבין שטעויות הם חלק מהחיים, בכל תחום יש עקומת למידה ורק מי שלא עושה – לא טועה. זה אנושי לטעות, מטעויות לומדים ואף אחד לא מצפה מאיתנו להיות מושלמים. העריכו את עצמכם על ההתמדה, המסירות והרצון הטוב ללא קשר לתוצאות. התוצאות יגיעו עם ההתמדה (והטעויות).

הסתכלו על חצי הכוס המלאה – התבוננות והתמקדות בטוב שבחיינו והוקרת תודה הן דרך נהדרת להירגע. המוח שלנו פועל כמו מנוע חיפוש, הוא מציף את מה שמחפשים, לכן כדאי מאד להתמקד בדברים שכן עובדים וכן מצליחים. ההתמקדות בטוב תשרה עלינו אנרגיה חיובית ותזמן עוד ועוד דברים טובים לחיינו.

פניה לעזרה – חלקנו חוששים לבקש עזרה, מנסים להסתדר לבד וזה בהחלט אפשרי, אבל מסתבר שכאשר יש מישהו לצידנו הכל נעשה קל יותר. אפשר להיעזר בחברים וכן ביועצים ומטפלים. שיתוף  ומומחיות של אנשים מקצוע בהחלט יכולים לעשות שינוי משמעותי בחיים, אני נוכחת  ומוקירה על כך כך בעבודתי הטיפולית  על בסיס יומי.

 



בא לך לקבל תכנים מעניינים נוספים מעולם האימון והטיפול ?


מלא/י כתובת מייל וקבל/י ישירות לתיבת הדואר שלך

  כל פוסט חדש שיפורסם ! 

המייל נשלח בהצלחה

bottom of page