top of page

איך להגיד לא בלי לחוש אשמה?

עודכן: 6 בפבר׳ 2023

-את מאלה שרואה את הצרכים של כולם לפני הצרכים שלה? חשוב לך מאד לרצות, לתת ולהיות שם בשביל אחרים? אנשים לא תמיד מפרגנים לך ולעיתים קרובות לוקחים אותך כמובן מאליו?

- בדיוק. איך ידעת? - תראי, אני לא כזאת חכמה, אבל יש לי ניסיון.


לעולם אל תשכחי את עצמך
המסע אל עצמך

נשים אגואיסטיות שלא רואות דבר מלבד עצמן לא מגיעות לטיפול. הן מבלות הרבה, בארץ ובחו"ל וחיות את חייהן ללא דאגות או מוסר כליות.

נשים 'טובות דיין' שיודעות לדאוג לעצמן גם לא מגיעות לטיפול.


מי כן מגיעות? מגיעות אלה שנמצאות כל הזמן בשביל אחרים עד שאיבדו את עצמן בדרך. נשים שהנתינה היא נר לרגליהן. לעיתים הן מתלוננות על העדר אנרגיה ושמחת חיים. לעיתים הן מרגישות בסדר גמור, חזקות מאד, 'לא מתלוננות' התרגלו, אבל הגוף מתחיל לצעוק 'הצילו' והוא זה שמוביל אותן לטיפול - התקפי חרדה, פחדים חדשים שלא היו להן בעבר, מיחושים בכל הגוף, השמנה או הרזיה קיצונית, תחושה שהלכו לאיבוד,

שהפכו לשבר כלי, שנהיו חסרות תועלת.

אלו הן הנשים הערכיות, טובות הלב אשר מקדשות את ערך הנתינה, אשר טובות לכולם מלבד לעצמן.

זו יכולה להיות מישהי שמטפלת בילדיה בני השלושים כאילו הם עדיין קטינים, זו יכולה להיות מישהי שילדיה 'מפילים' עליה את הנכדים לעיתים

קרובות וללא תיאום, אבל היא לא אומרת כלום

כי היא כל כך אוהבת אותם וכל כך רוצה לעזור.


זו יכולה להיות גננת או מורה שחוקה ועייפה משנים של הוראה, הקשבה ונתינה. מישהי שמטפלת בהוריה הקשישים במסירות נפש ומתעקשת לעשות הכל בעצמה.

אלו הן הנשים שהתרגלו לעזור ולתת ללא גבול. נשים ששכחו מקיומה של מילה אחת - מילה קצרה, ברורה ומשחררת - המילה 'לא' - 'לא יכולה' / 'לא רוצה' / 'לא מתאים לי' / 'לא עכשיו'. אני קוראת להן ' נשים טובות מדי'.


נכון, נתינה היא ערך עליון. נתינה נמצאת בלב האמהות ובלעדיה אין חיים. אבל מה קורה כשנותנים יותר מדי ? מה קורה כשעוברים את הגבול?

נתינה מוגזמת מרוקנת את האדם מכוחותיו ומובילה לצער ולמחלות ואין בה ברכה.

כדי שיהיה לך כוח לתת לאחרים, את צריכה ללמוד לתת לעצמך. את יכולה להרגיש טובה, שווה ובעלת ערך בזכות עצמך.

את לא צריכה לעשות כלום כדי להרגיש טובה או ראויה. את טובה בדיוק ככה, כמו שאת. מותר לך לנוח, לשתות קפה עם חברות, לקרוא ספר. מותר לך אפילו סתם לשכב על הגב ולבהות בתקרה.


אולי כך תתפני לגלות את עצמך, לגלות תחביבים חדשים ולפתח כישרונות רדומים. מותר לך לעסוק בדברים שאת אוהבת ולהכיר את הנתינה הטובה. זו שממלאת אותך באושר וחדווה, זו שמזכה אותך בכבוד והערכה, זו שלא רק שאיננה מרוקנת אותך, אלא מטעינה אותך כל יום באנרגיות חדשות.


הצורך לראות את עצמך, לדאוג לעצמך, לפתח את עצמך אולי קל להבנה אבל קשה מאד ליישום. ההרגל כבר יושב על 'טייס אוטומטי' וממשיך לנוע קדימה. זה טבעי לך, זה נוח ונעים למשפחה או לסביבה.


אז איך משנים הרגלים של שנים? איך מחליפים דפוסים אוטומטיים? איך יוצאים לדרך חדשה ?


בפסיכולוגיה החיובית יש המון טכניקות וכלים לחישוב מסלול מחדש. טכניקות שפונות אל ההיגיון, הרגש או הדמיון. טכניקות שמערבות את המודע או התת מודע.


עליך לרצות בכך ולהפתח לשינוי והדרך החדשה מתחילה להתפרש לפנייך - דרך שונה ומאתגרת. דרך של סיפוק הגשמה עצמית.


אלו הם הדברים שאנו מגלות, מבינות ומיישמות בטיפול. לאט לאט, צעד אחר צעד.

ככה מתחיל המסע החשוב ביותר בחיים.


בא לך לקבל תכנים מעניינים נוספים מעולם האימון והטיפול ?


מלא/י כתובת מייל וקבל/י ישירות לתיבת הדואר שלך

  כל פוסט חדש שיפורסם ! 

המייל נשלח בהצלחה

bottom of page