top of page

יש לי שיטה

עודכן: 16 בפבר׳ 2019

המדבר יבש וצחיח. רוב העצים והצמחים אינם מסוגלים להתקיים בתנאיו הקשים. רק עץ השיטה עומד במלוא תפארתו, חזק ויציב, משמש כצמח מרפא ופינה של צל ומנוחה מן השמש הלוהטת.


איך הוא עושה את זה? יש לו שיטה.



גם לי, בעבודה בקליניקה, יש שיטה !


אנחנו לא יושבים בנחת על הכורסאות האדומות, מדברים על החיים ומחפשים לראות מה צץ על פני השטח ואין שתיקות ארוכות שאמורות לייצר תוכן, אני לא מאמינה בדרך הזו.



מי שמגיע אלי לטיפול או אימון , בא לעבוד ולכל פגישה יש ערך ומטרה.


נכון, אני לא תמיד נצמדת לשיטה בדייקנות מוחלטת. לפעמים מתרחשים דברים שמחייבים העמקה או התייחסות אחרת. עדיין, יש קו מנחה שמלווה את כל הטיפול והמטרות שלו ברורות וידועות.


עכשיו אתם בטח שואלים –

אז איך מתנהל הטיפול? מהי השיטה?


הפוסט הזה נכתב לטובת כל מי ששואל ומתעניין מה קורה בקליניקה ואיך זה נראה.

אז בואו נתחיל:


הפגישה הראשונה

הפגישה הראשונה היא פגישת הכרות. בפגישה הזו אנחנו לומדים להכיר ומבססים קשר, כימיה ואמון.

עד כמה שאני מאמינה בשיטות טיפול, צריך לזכור שטיפול / אימון הוא קודם כל בפגישה בין שני אנשים. אם הקשר טוב ומיטיב רוב השיטות יצליחו ויניבו תוצאות טובות, לעומת זאת, אם יש בעיה בקשר, גם שיטת טיפול מצוינת ויעילה לא 'תעשה את העבודה'.


רוב האנשים מגיעים לטיפול/ אימון על רקע של קושי או בעיה מסוימת.

בפגישה הראשונה אני מעדיפה לא להתחיל עם 'הבעיה'. נכון, בגלל זה הגעת, אבל את/ה לא 'הבעיה' והבעיה שלך לא מגדירה אותך. כל אחד מאיתנו הוא הרבה הרבה יותר מזה. היו לך חיים שלמים לפני 'הבעיה' ויהיו לך בע"ה חיים שלמים לאחר 'הבעיה'.


מעניין לראות כמה זה מורכב עבור אנשים לא לדבר על 'הבעיה' שלהם וכמה קשה להם לשחרר את 'הבעיה' , אשר כאילו מנסה כל הזמן להתפרץ לשיחה ואני מעכבת אותה.


לא, אני לא מושכת זמן ולא מדחיקה את הבעיה. בהחלט נקדיש זמן לשאול, לברר ולהבין מה הבעיה, באיזה תחומים בחיים היא מפריעה ומעכבת ואיך אפשר לפתור אותה.אבל בפגישה הראשונה אני רוצה לרכז את תשומת הלב באדם כישות שלמה. כמי שיש לו 'בעיה' בתחום אחד של חייו, אבל יש לו גם המון הצלחות והמון פתרונות בתחומים אחרים. והתחומים האלה הם שיעזרו לה לפתור גם את 'הבעיה' הזו.


הגישה הזו מתבססת על שתי הנחות יסוד משיטת ה –NLP שאני מאד אוהבת.

האחת אומרת - 'האנרגיה זורמת לאן שתשומת הלב מתרכזת'.


למה הכוונה?

המוח שלנו אשף בלהתרכז במה שמעסיק אותנו ולסנן את כל היתר. לפעמים אנחנו כל כך מרוכזים בבעיה שאנחנו מצמצמים את טווח הקשב שלנו ולא רואים דבר מלבדה.

מה יקרה אם נסיט את המבט לרגע ? מה יקרה אם נפסיק לחשוב בעיות ונתחיל לחשוב אתגרים ופתרונות?


הנחת היסוד השניה אומרת - 'כל הצלחה ניתנת לשחזור'.

כל אדם חווה הצלחות בחייו. בתהליך מובנה אפשר לבודד את מרכיבי ההצלחה שלנו בתחומים החזקים, ללמוד אותם וליישמם בתחומים בהם אנו עדיין מתקשים.


וכך מתקדמת לה הפגישה הראשונה. לכאורה ליד הבעיה, אבל בעצם כבר התחלנו...


(במקרים מסיומים, כשמדובר באנשים עם נסיבות חיים מורכבות וקשות אני מקדישה פגישה נוספת להכרות וביסוס הקשר).


הפגישה השנייה

הפגישה השנייה היא פגישה מאד ממוקדת. בפגישה זו אני שואלת הרבה מאד שאלות שקשורות לסיבות שהביאו את האדם לטיפול ולסימפטומים שהוא חווה:


· למה הגעת לטיפול

· התסמינים שמפריעים לך

· אירועי עבר שמהווים מקור למצוקה

· הטריגרים בהווה שמציפים את המצוקה

· הדפוסים שברצונך לשנות בעתיד

· הציפיות שלך מהטיפול

· מה יחשב הצלחה בטיפול


אנשים שמגיעים לטיפול חווים לעיתים קרובות בלבול וערפול. השאלות האלה עושות מעט סדר בבלאגן וממקדות את החשיבה. כל תשובה מובילה לשאלות נוספות ובהדרגה מתחיל להתבהר הכיוון הכללי של הטיפול.


לפעמים בפגישה הזו האדם אומר בקול בפעם הראשונה באופן ברור וגלוי מה מפריע לו ולאן הוא רוצה להגיע. לאמירות האלה יש ערך טיפולי עצום. דיבור גלוי על הבעיות מצמצם את הבושה והחרדה ואילו הדיבור על 'איפה אתה רוצה להיות ולאן אתה רוצה להגיע' מזמן את העתיד הרצוי.


בפגישה זו אני רושמת כמעט את כל מה שנאמר. אני מקפידה לרשום כיוון שבסיום הטיפול, נחזור לרשימות האלה ונראה מה השתנה.


הטיפול חייב לייצר שינוי, אולי לא באופן מידי, החל מן הפגישות הראשונות (שאז המודעות עלולה לעיתים אפילו להגביר קצת את הצער והכאב), אבל בהמשך בהחלט.


שמעתי יותר מדי סיפורים על אנשים שהיו שנים בטיפול פסיכולוגי והם אינם יכולים להגיד במדויק מה זה נתן להם והאם זה שיפר את מצבם. הטיפול חייב לייצר שינוי. אני כמטפלת מעוניינת להישאר בתמונה כל עוד אני מביאה ערך. כאשר אני מרגישה שהמטופל או המתאמן קיבל והפנים את הדברים העיקריים, אני אוהבת לשחרר אותו באהבה.


במפגש הסיום, אנחנו חוזרים לדברים שנכתבו במפגש השני ומעריכים את גודל השינוי. לפעמים השינוי שהושג כל כך גדול שהאדם פשוט לא מאמין שלפני חודשיים – שלושה הוא דיווח על תחושות כאלה ואחרות והיום הן פשוט כבר לא קיימות. אין שמחה וסיפוק גדול מזה.


הפגישה השלישית

בפגישה זו , כמי שעובדת בשיטות של פסיכולוגיה חיובית, אני מאבחנת את החוזקות של המטופל/ מאומן באמצעות אבחון של חוסן נפשי. האבחון, שפותח על ידי, מבוסס על מודל החוסן הרב מימדי של פרופסור להד. האבחון מאתר ובודק מהם הדברים שמחזקים את האדם ובונים את החוסן הנפשי לו – האם יש לו אמונות מעצימות, האם הוא סומך על השכל שלו, האם הוא יודע לווסת את הרגשות שלו ועוד ועוד.


לאבחון יש ערך טיפולי כשלעצמו – הוא עוזר לאדם להכיר את עצמו ולהתוודע לחוזקות שלו. בנוסף יש לאבחון שתי מטרות עיקריות:


האחת - לאתר את החוזקות ולהעלות אותן למודעות כמקור של כוח והעצמה. רוב האנשים לא מודעים די הצורך לכוחות וליכולות שלהם. לעיתים קרובות המודעות כשלעצמה לגורם מחזק, כמו למשל אמונה מעצימה או תמיכה משפחתית נרחבת, יכולה להגביר את הביטחון ותחושת המסוגלות.


השניה – תוצאות האבחון מספקות המון ידע ואינפורמציה לצורך בניית תכנית טיפול אישית למטופל/ מתאמן. אלו חוזקות יכולות לשרת אותנו בתהליך הטיפולי, אלה חלקים יש להעצים וכיצד.

מכאן ממשיך הטיפול להתנהל על פי תכנית סדורה פחות או יותר עד לסיומו המוצלח בע"ה.


אני מקווה שהפוסט הזה מסביר משהו על אופן הטיפול, אבל מעל לכל חשוב לי להדגיש שמטרת הטיפול לעזור ולהביא לשינוי.



אם אתם נמצאים בטיפול/ אימון ואינכם רואים תועלת או שיפור מעשי – עשו טובה לעצמכם ולכספכם, נסו משהו אחר – משהו שכן עובד.

בא לך לקבל תכנים מעניינים נוספים מעולם האימון והטיפול ?


מלא/י כתובת מייל וקבל/י ישירות לתיבת הדואר שלך

  כל פוסט חדש שיפורסם ! 

המייל נשלח בהצלחה

bottom of page