top of page

איך מתמודדים עם רגשות לא נעימים?

עודכן: 14 באפר׳

כל אחד מאיתנו חווה לעיתים רגשות לא נעימים של עצב, תסכול, כעס, חוסר אונים ועוד.

למה אי אפשר להיות תמיד שמחים ומרוצים? מה התפקיד של הרגשות הלא נעימים

ובשביל מה אנחנו צריכים אותם בכלל?

ואולי בכלל עדיף שנפעל כמו רובוטים ולא ניתן למערכת הרגשית לעכב אותנו או להפריע לנו.

הרי הטלפון או המחשב לא צריכים שנעודד אותם או נגיד להם מילים טובות כדי שיפעלו, האריה לא מרגיש אשמה כשהוא טורף את האנטילופה. אז למה בכל זאת צריך להרגיש בושה כאב או אשמה, למה לנו רגשות ומה טוב בהם?


אז הנה כמה סיבות טובות לרגשות שאנחנו מרגישים.

1. הרגשות הם הדלק שמניע אותנו לפעולה. הורים לא היו מטפלים בילדיהם במסירות אין קץ, תוך ויתור על צרכיהם הבסיסים כמו שינה, לולא האהבה העמוקה אליהם. מהפכות לא היו מתקיימות לולא הכעס שמפעיל אותם ודוחף את האנשים לעשות שינויים חברתיים.

רגש יכול להפעיל אותנו כמו בטריה של נגמרת. הוא נותן לנו בוסט של אנרגיה לפעול, לעיתים הרבה מעבר ליכולות שלנו לכאורה. שעה שבטריה של מחשב או מכונה, נגמרת ואין מה לעשות מלבד לחבר אותה שוב לחשמל, הרי שבני אדם, המונעים מרגשות, יכולים להוסיף ולפעול ללא תאריך תפוגה, כל עוד הרגש ממשיך ומפעם בהם. רגש יכול להפעיל אותנו כמו פצצת אנרגיה, תחשבו כמה עוצמה יש בזה!

2. הרגשות הם האינדיקציה הטובה ביותר להערכת החיים שלנו. כדי לדעת איך החיים שלנו נראים כל מה שעלינו לעשות זה לשאול איך אנחנו מרגישים, אולי לא בנקודת זמן ספציפית, אבל בד"כ. יתכן שאין לנו את כל מה שאנחנו רוצים, אבל אנחנו מרגישים מצוין ובאותה מידה יתכן שהשגנו לכאורה את כל מה שרצינו, אבל אנחנו עצובים או לא מסופקים. הרגש תמיד יסייע לנו לחזק ולדייק את הרצונות שלנו, הרצון האמיתי שלנו ולאו דווקא מה שמצופה, נהוג או מקובל.

3. רגשות מחברים בין אנשים. כשהרגשות כבויים אנחנו נוטים להסתגר בתוך עצמנו ולתקשר פחות. העולם הרגשי הוא שגורם לנו להתחבר עם אנשים, להכניס לחיינו אנשים מגוונים, להתנסות בקשרים חדשים שנראים לכאורה לא הגיוניים או לא רווחיים ולהגיע למקומות חדשים בחיינו בדרכים מפתיעות ובלתי שגרתיות.

4. הרגשות עוזרים לנו להכיר את עצמנו. בזכות הרגשות אנחנו יודעים מה עושה לנו טוב, מה מקדם אותנו ומה מתאים לנו. רגשות הן הנורות האדומות שעוזרות לנו להבין מה קורה בתוכנו, ממש כמו נורות החיווי ברכב. מי שלא מכיר את עולמו הרגשי הופך להיות זר לעצמו ומי שזר לעצמו יחווה הרבה מאד קשיים אישיים ובין אישיים.

מה קורה כשלא יודעים לעבוד עם רגשות?

מי שלא יודע לעבוד עם הרגשות שלו, לנהל ולווסת אותם יחווה קשיים בכל תחומי החיים. הוא יתקשה להתמיד בדברים לאורך זמן, הוא יחווה קושי בקבלת החלטות, בביטוי עצמי, בתקשורת ועוד. בנוסף קשיים רגשיים ומלחמה עם רגשות יכולים להביא אותנו אף למצבים קיצוניים של תסמינים פיזיים, חרדה, דכאון ופנייה לתרופות פסיכיאטריות.

כשמכירים בתפקיד המהותי של הרגשות אפשר להבין שאין דבר כזה רגש שלילי, כל רגש מבטא צורך מסוים וכל רגש בא ללמד אותנו משהו. הרגשות מחייבים אותנו להיכנס פנימה ולהבין מה המסר שעומד מאחוריהם.

כעס, למשל - מתי אנחנו כועסים? כאשר מישהו עבר על החוקים שלנו, כאשר אנחנו מרגישים שנחצה קו אדום. מה מטרת הכעס? להניע אותנו לפעולה משום שכאשר אנחנו מרגישים שנחצה גבול מסוים, אנחנו זקוקים לכוח כדי לפעול. אם כך כעס מניע אותנו לפעולה ובמקביל מזמין אותנו לבדוק את הגבולות שלנו, לבחון מחדש את החוקים ואולי לעשות שינוי בהתאם. רגש של מעוקה יכול לבטא עניין לא פתור או תחושה של החמצה. רגש של בושה מזמין אותנו לקבל את עצמנו כמו שאנחנו, ללא תנאים, כי כאשר זה קורה אנחנו רגישים פחות לתגובות של הזולת וכך הלאה. כל רגש והתפקיד שלו.

מאחר ורגשות מלווים באנרגיה מאד חזקה ויש להם מטרה הם חייבים לבוא לידי ביטוי. לא צריך לשלוט ברגשות ואי אפשר לשלוט עליהם בדיוק כמו שאי אפשר לשלוט על אנשים, אבל אפשר וצריך לנהל אותם.

אם בכל פעם שיעלה רגש לא נעים ננסה לברוח ממנו, לא נבין שאנחנו אלה שיוצרים את המציאות הזו ובאותה מידה אנחנו גם אלה שיכולים לעצב או לשנות אותה. רגשות קשים שלא נביא לידי ביטוי עשויים להיות רעילים ולפגוע בנו. בדיוק כמו שהגוף יודע לנקות את עצמו, גם המערכת הרגשית שלנו זקוקה לניקוי.

הדחקת רגשות או התעלמות מהם עלולה להביא למצב של ניתוק רגשי, הכחשה וחסימות אנרגטיות וכן תוקפנות והתפרצויות בלתי מבוקרות. בנוסף, הניסיון לברוח מרגשות לא נעימים תוביל לקהות חושים כללית וכך נחווה פחות גם רגשות נעימים כמו התלהבות,שמחה ואהבה חשוב להבין שכאשר נותנים מקום לרגש אין הכוונה להתמסר לו לחלוטין, אלא להיות מודע לו ולנהל אותו. כך למשל כעס איננו אומר בהכרח להפוך שולחנות, אפשר לבטא אותו מול מושא הכעס בשיחה, אפשר לבטא אותו בספורט, בכתיבה, באמנות ובהמון דרכים נוספות.

המסר החשוב ביותר לגבי רגשות הוא שאל לנו לפחד מפניהם. הדינמיקה של רגשות עובדת כך שכאשר מתייחסים אליהם ונותנים להם מקום הם מגיעים לשיא ואז נסוגים. זה כמו למשל שכועסים על מישהו, מטיחים בו דברים עוד ועוד ובהדרגה הכעס שוכח. כך עם רגשות קשים, נותנים להם תשומת לב והם נסוגים בהדרגה. המסר המעודד הוא שאי אפשר ממש לשקוע בתוך רגשות, כי יש להם נטייה לחלוף. ואם שקענו ברגש מסוים, זה כנראה רק בגלל תהליכים מחשבתיים שמזינים אותו שוב ושוב וזה כבר שייך לפוסט אחר....


בא לך לקבל תכנים מעניינים נוספים מעולם האימון והטיפול ?


מלא/י כתובת מייל וקבל/י ישירות לתיבת הדואר שלך

  כל פוסט חדש שיפורסם ! 

המייל נשלח בהצלחה

bottom of page